Myntaräkor

Stora räkor 1bl

Jag hackar en rödlök och två vitlöksklyftor, fräser detta tillsammans med en rejäl nypa curry i kokosfett en stund. Tillsätter sedan kokosgrädde och en tesked Voltaires grönsaksbuljong. Pressar i en halv lime. Detta får småputtra i 15 minuter. Under tiden hackar jag en näve myntablad. Efter 15 min lägger jag i myntan och sjuder en kvart till.

Tidigare har jag tinat ca 15 – 20 stora räkor. Dessa s k Vannameiräkor har ansvarsfullt odlats i Vietnam enligt ASC-reglerna.

När såsen har kokat klart och grädden har tjocknat något lägger jag i räkorna, drar kastrullen bort från värmen och lägger på ett lock. Så får det stå i några minuter så att alla ingredienserna hinner ta smak av varandra.

Serveras med ris eller pasta och valfri sallad.

Musik i köket: Rudimental – These Days, feat. Jess Glynne, Macklemore & Dan Caplen (live at Abbey Road).

Lämna en kommentar